Partijleiders waren door de vele debatten niet van de buis te slaan tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. En eindelijk ging het debat vooral over de crisis. Nederlanders zijn wakker geworden en beseffen dat islam en hoofddoekjes niet de belangrijkste thema’s ter wereld zijn, maar dat de eurocrisis moet worden opgelost.

De strijd concentreert zich op financieel-economische onderwerpen, vooral bezuinigingen en de hoogte van belastingen. Vreemd genoeg zwijgen de partijprogramma’s over wat er gaat gebeuren met lokale belastingen. Alleen D66 maakt een heel obligate opmerking dat de OZB ‘passend’ moet zijn.

De bezuinigingen zullen de komende jaren vooral gemeenten hard treffen. En lokale besturen hebben weinig manoeuvreerruimte, vooral door het kleine ‘belastinggebied’. Lokale overheden zijn voor het overgrote deel van hun inkomen afhankelijk van het Rijk. Het is te verwachten dat gemeenten de klappen zullen pogen op te vangen door lokale tarieven en belastingen – vooral de OZB – te verhogen. Linksom of rechtsom krijgen de burgers de rekening gepresenteerd.

Als burgers minder hypotheekrente kunnen aftrekken en daarnaast ook nog eens meer OZB moeten betalen, zou de crisis op de huizenmarkt zich wel eens kunnen verdiepen. Immers, de waarde van huizen loopt terug, maar de OZB was afgelopen april voor veel mensen al veel hoger. Vreemd, als je weet dat het huis vaak minder waard is geworden. De OZB lijkt meer bepaald te worden door de financiële situatie van de gemeente dan door de logica van de huizenmarkt.

Door de politieke instabiliteit op landelijk niveau heeft de economische crisis de portemonnee van de burgers nog niet bereikt. Als Nederland na 12 september eindelijk een stabiel kabinet krijgt dat echt bezuinigt, zullen gemeenten inleveren. Maar wethouders willen liever geen voorzieningen wegbezuinigen en zullen de makkelijkste manier kiezen om inkomsten te verhogen: de OZB. Burgers die hun koopkracht achteruit zien hollen, zullen minder consumeren, minder investeren en grote aankopen uitstellen. Gemeenten zullen de crisis verdiepen.

Bron: VNG magazine

klantenvertellen logo

3.100+ reviews

Klanten geven ons een 8.5

9

21 dec. 2021

Gewoon goed

Hallo. Ik wil ten eerste bezwaarmaker.nu bedanken voor de werkzaamheden die ze voor mij gedaan hebben. Helaas en dat zeg ik eerlijk is het bedrag dat in mindering is vast gesteld tegen gevallen maar wie het kleine niet eerd is het grote niet Weerd. Maar ik weet niet hoe het in zijn werk gaat. B.v. D Gr jo ijpelaar

J.N.J.P. Aanbevelen? Ja

8

21 dec. 2021

Prima hulp

Had ik alleen nooit bereikt.

C.Y. Aanbevelen? Ja

8

22 dec. 2021

Belooft wat ze zeggen

Mijn ervaring is positief en wil hierbij aanbevelen

C.A. Luijendijk Aanbevelen? Ja

8

21 dec. 2021

Ontzorgd en maakt e.e.a. keurig in orde

xx

de heer G.J.N. van Nies Aanbevelen? Ja

8

19 dec. 2021

prima

valt niet tegen

A.M. Schep Aanbevelen? Ja

8

18 dec. 2021

een prima dienstverlening

simpel en duidelijke procedure.

winfried Aanbevelen? Ja

8

19 dec. 2021

Goed geregeld

Het aanmaken van mijn dossier was gemakkelijk en ik werd regelmatig duidelijk op de hoogte gehouden.

P.D. Aanbevelen? Ja

8

22 dec. 2021

Goed geregeld.

Er wordt goed gecommuniceerd. De plek waar al jouw informatie zich bevindt is overzichtelijk. Tevoren wordt aangegeven dat het lang kan duren. Tussentijds een mail met een update zou fijn zijn.

W.F. Aanbevelen? Ja

Je hebt ons gezien bij